Hlavní stránka

Velorex
Velorex, známý v Česku pod přezdívkami hadrák, hadraplán, hadrolet, montgomerák, velouš, netopýr, pytel na mrzáky, či prchající stan, je původně tříkolové vozítko s trubkovým rámem potaženým koženkou (jedinné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě). Jeho konstruktéry jsou bratři František a Mojmír Stránský. Velorex byl vyráběn původně jako malosériová výroba bratrů Stránských, později po znárodnění ve velodružstvu Solnice jako vozítko pro invalidy. Po ukončení výroby tříkolových Velorexů (vyrobeno cca 15000 kusů) byly vyráběny ještě čtyřkolové Velorexy (cca 1500 kusů), slávy svých tříkolových předchůdců však nedosáhly. Až do konce 2. tisíciletí k řízení Velorexu stačilo mít řidičský průkaz skupiny A (motocykl). V současné době je nutné mít řidičský průkaz skupiny B1 (auto od 17 let). Velorexy je možné najít po celé Evropě, několik jich jezdí i v Asii, v Americe a jeden dokonce v Austrálii.



Velorex 16/350
Typ 16/350 a čtyřkolý 435 vybavený motorem Jawa 572 o obsahu 350 ccm - motor je lehce odlišný pro mechanickou (typ 572-3) a hydraulickou (typ 572-4) spojku. V posledních letech výroby se používal lehce modifikovaný motor z motocyklu Jawa 350 typ 360 (lidově zvaný Panelka).